Scopic
VIRTUAL REALITY STUDIO
20160310_170938.jpg

NEWS

Scopic @ de Corespondent

Het ligt voor de hand om Virtual Reality met gamen te associëren. Maar een paar jonge Nederlandse VR-start-ups houden zich liever met filmen bezig. En uiteindelijk zal VR het onderscheid tussen film, game en theater doen vervagen. Een portret van drie start-ups die de toekomst willen vormgeven.

Virtual Reality is geen film of game, maar een compleet nieuw medium

In de kelder van een oude diamantslijperij in de Amsterdamse wijk de Pijp zit het video productiebedrijf Scopic.Bij ongezond weinig daglicht (de enige kamerplant in het vertrek gaat het waarschijnlijk niet redden) werken partners Yori van Gerven en Justin Karten ongeveer tachtig uur per week aan het ontwikkelen van hun nieuwe expertise: 360° video (die zich goed leent om afgespeeld te worden met VR-brillen).

Het is mijn eerste keer. Ik krijg een Gear VR op mijn hoofd – 'dan weet je waarover we lullen' –, mijn hand wordt als die van een kippige bejaarde naar een toetsenbord op de zijkant van het apparaat geleid. Daarmee kan ik scrollen. Ik selecteer het bestand 'Tomorrowland' en bevind me in een kampeertent.

yori van gerven